Coalitie akkoord 130km keert terug

Maar de LPG rijders zijn het gelukkigst met 130 km rijden!

Coalitieakkoord 130 km keert terug, maar de LPG rijders zijn het gelukkigst met 100km rijden!

In 2020 ging de maximumsnelheid op de snelweg tussen 06:00 en 19:00 uur van 130 naar 100 km/h. De formerende partijen willen dit terugdraaien, staat in het coalitieakkoord. Maar juich niet te vroeg, want met de huidige torenhoge brandstofprijzen is 130 km/h rijden allesbehalve een lolletje voor benzine en diesel rijders, gelukkig kunnen onze klanten met een LPG uitrusting dat anders ervaren.

Het is een raadsel waarom LPG zo onpopulair geworden is op de Nederlandse markt. Het netwerk van tankstations met LPG is uitstekend, vooral ook langs de snelweg.

LPG is betrouwbaar, zuinig en goedkoop. Daarnaast worden alle modellen geleverd in een zogenaamde Bi Fuel-editie. Dit betekent dat deze auto’s ook op conventionele benzine kunnen rijden. Erg handig als de LPG-pomp net even niet binnen handbereik is.

Hieronder wat voordelen om met LPG te rijden.

Om te beginnen heb je het financiële voordeel want LPG is nog altijd veel goedkoper dan benzine. Je betaalt ongeveer de helft van de benzineprijs en ongeveer twee derde van de dieselprijs. Dit kan veel schelen op een volle tank. Het verbruik van een LPG auto is doorgaans wel meer dan van een benzineauto. Toch wordt dit meerverbruik ruimschoots gecompenseerd door die lagere brandstofprijs. LPG blijft daarmee de goedkoopste brandstoffen om mee te rijden als je alleen naar het verbruik kijkt.

Bij een LPG auto zijn de onderhoudskosten niet hoger dan bij een benzine of dieselmotor.

Kijk je liever naar het milieu en de gezondheid. Bij de verbranding van LPG komt minder CO2 vrij in vergelijking met benzine en diesel. LPG produceert aanzienlijk minder stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM) dan diesel. Kortom LPG verbrandt schoner dan benzine en diesel. Dit betekent dat er minder onvolledige verbrandingsproducten vrijkomen, wat bijdraagt aan een lagere uitstoot van koolwaterstoffen en koolmonoxide.

In Nederland, zijn er ook nog fiscale voordelen verbonden aan het rijden op LPG. Het zakelijke voordeel van de LPG auto is dat er minder fiscale bijtelling is door een lagere catalogusprijs dan de elektrische auto of de dieselauto. En dan nog het laatste voordeel. Sommige steden hebben milieuzones waar vervuilende voertuigen beperkt of verboden zijn. Voertuigen die op LPG rijden, hebben vaak toegang tot deze zones, wat kan bijdragen aan operationele flexibiliteit en minder logistieke beperkingen.

Resumé;

LPG is dus inderdaad goedkoper.

het verbruik is bijna gelijk als met een benzine auto.

Schoonste verbrandingsmotor voor het milieu.

Geen vervuilende accu’s die een elektrische auto heeft.